Çoğu zaman tüketiciler için bir ürünü satın alma konusunda fiyat değeri ilk bakılan unsurlardan biridir. Bu nedenle satın almak istenen ürünün değişken fiyatı, tüketicilerin satın alma kararını da etkiler. Nitekim fiyat olarak yüksek bulunan ve uzun süredir alınmak istenilen bir ürün indirime girdiğinde, tüketici harekete geçerek ürün fiyatını yeniden inceler.
Tüketicilerin Cyber Monday ya da Black Friday dönemi gibi yoğun indirim zamanlarında ürün seçimi ve satın alma davranışlarının incelenmesi pazarlama stratejileri için önemli bir unsurdur. Tüketicilerin bulunduğu kuşağa göre alışagelmiş yaşam tarzı, kullandığı ürünler ve talep ettikleri hizmetler satın alma kararını etkiler.
X Kuşağının (1965–1980) Alışveriş Alışkanlıkları
X kuşağı, ekonomik olarak maddi zorlukların ve toplumsal sorunların yaşandığı bir döneme denk gelmiştir. Y ve Z kuşağı ile karşılaştırıldığında, ürünün fiyat değerine önem verdikleri ve çok fazla pazar araştırması yaptıkları görülür. Geleneksel reklamlarla büyüyen X kuşağı, dijital çağda alışveriş yaparken karşılaştıkları pazarlama taktiklerinden daha şüphe duyar. Bu nedenle gösterişli reklamlara aldanmazlar. Onları etkilemenin yegane yollarından biri tanıtımı yapılan ürünün pratiklik sunması ve performansının sürdürülebilir olmasıdır.
Her zaman en iyisine sahip olmak isteyen X kuşağı, harcadığı paradan pişman olmamak için uzun süre araştırma yapar. Satın almak istedikleri ürün hakkında arama motorlarından, online incelemelerden ve sosyal medya ağlarından yoğun olarak bilgi talep eder. Bu nedenle X kuşağına ulaşmak için verilmek istenen hizmetin ya da satılmak istenen ürünün bilgileri erişilebilir hale getirilmelidir. Bu konuda halen en eski yöntem olan e-posta pazarlaması en iyi kanallardan biridir. Çünkü X kuşağı halen e-postalarını düzenli olarak kontrol eden kuşaktır.
Y Kuşağının (1981–1997) Alışveriş Alışkanlıkları
Y kuşağının internet çağında büyümüş olmaları ve hayatın her alanında interneti kullanmaları, tüketici davranışlarını da etkileyen faktörlerden biridir. Dijital kuşaklar arasında ilk kuşak olma özelliğini taşıyan Y kuşağı, yoğun indirim dönemlerinde tüketici geri dönüşlerini irdeleyerek araştırma yapar. Teknolojik cihazlara çok önem veren Y kuşağı, herhangi bir mağazaya girdiğinde ilk olarak akıllı telefonlara, dizüstü bilgisayarlara ya da diğer elektronik cihazlara yönelir.
Y kuşağının büyük bir çoğunluğu alışverişi sosyal bir aktivite olarak görür. Alışveriş tercihlerinde ise tanıdıklarının geri bildirimleri çok önemlidir. Özellikle sosyal medya kanalları ile yapılan tanıtımlar, ağızdan ağıza reklamlar ve ürün hakkında yapılan yorumlar, onlar için son derece önemlidir. Bu nedenle yoğun indirim dönemlerinde yayınlanan genel reklamlar ve mağaza tanıtımları onlar için önemsizdir.
Z Kuşağının (1998-) Alışveriş Alışkanlıkları
Z kuşağının diğer kuşaklara nazaran internetle daha içe içe olması ve internet çağında büyümüş olmaları, tüketici davranışlarının belirlenmesinde dikkat çekici olmuştur. Dijitalleşen dünyada teknolojinin içerisinde doğan bu kuşak hızlı tüketim anlayışına da sahiptir. Hızlı tüketim anlayışına sahip olsalar da bilinçsizce alışveriş yapmayan Z kuşağı; fiyat, kalite ve imaj odaklı tüketim harcamaları yapmayı önemser.
Alışverişi oldukça seven Z kuşağının son birkaç yılda yaptıkları alışveriş alışkanlıkları incelendiğinde, günlük 85 dolar harcama eğiliminde oldukları görülmüştür. Bu özelliği sayesinde Z kuşağı için günümüze kadarki en büyük tüketici kuşağı benzetmesi yapılır. Z kuşağının zirve noktasında bulunan 20-23 yaş arası gençler, grubun diğer kalanı olan 32-35 yaş ile karşılaştırıldığında en çok alışveriş yapma eğiliminde olan kişilerdir. Hiç ihtiyaçları olmasa bile bir boya firmasından duvar boyası bile satın alabilirler.
Z kuşağı mensupları, "mağaza dolaşma" tanımından bahsedildiğinde ilk olarak çevrim içi alışverişi düşünür. Ancak günümüzde binlerce farklı online mağaza ve satın alma seçeneği olduğundan Z kuşağı alışveriş olgusuna daha dikkatli yaklaşma eğilimindedir. Z kuşağını yoğun indirim dönemlerinde etkilemenin yolu "afiş körlüğü"dür. Diğer bir deyişle, Z kuşağı sosyal medya bağlantıları aracılığı ile yapılan reklam ve önermeleri tercih eder.
Alışveriş alışkanlıklarının her nesle göre değiştiği dünyada e-ticaret siteleri de birtakım pazarlama stratejileri gerçekleştirmelidir. Geleneksel içeriklerden tutun da dijital dünya gereksinimlerine kadar pek çok kanaldan tüketiciye hitap etmek zorunda olan online mağazalar, kuşaklara göre hareket etmelidir.
On yılı aşkın süredir yerel ve global pek çok markaya e-ticaret lojistiği alanında hizmet veren Sertrans Logistics, e-ticaret operasyonlarınızı kolaylaştırır, uçtan uca çözüm sağlar. İndirim dönemi gibi taleplerin bir anda arttığı bu dönemlerde tüm operasyonlarınızı sorunsuz yürüterek, ticaretinize yön verir.