Yeterli tedarik zinciri yönetimi (SCM) herhangi bir şirketin başarısının anahtarıdır. Tedarik Zinciri Yönetimi, tedarik zincirinde yer alan tüm tarafları etkiler. Herhangi bir eksikliği ve iyileştirme alanlarını tespit edebilmek için ilgili mal ve hizmet akışlarına dair tam bir görüşe sahip olmaları gerekir. Verimli yönetime ulaşmanın ve şirketin rekabet gücünü sağlamanın tek yolu budur.
Birçok kişi tedarik zincirini lojistikle eşit tutarken lojistik aslında tedarik zincirinin sadece bir parçasıdır. Günümüzün dijital SCM sistemleri, tedarikçiler, üreticiler, toptancılar, nakliyeciler, lojistik sağlayıcılar ve perakendeciler gibi ürün veya hizmet oluşturma, sipariş gerçekleştirme ve bilgi takibi ile ilgili tüm taraflar için malzeme taşıma ve yazılımı içerir.
Tedarik zinciri faaliyetleri, tedarik, ürün yaşam döngüsü yönetimi, tedarik zinciri planlaması (varlıkların ve üretim hatlarının envanter planlaması ve bakımı dahil), lojistik (ulaşım ve filo yönetimi dahil) ve sipariş yönetiminden oluşur. SCM, küresel tedarikçi yönetimi ve çok uluslu üretim süreçleri gibi küresel ticaret faaliyetlerini de genişletebilir.
Tedarik Zinciri Yönetimi
Bir firma içinde malzeme tedarikçilerini de kapsayan satın alma, üretim tesisleri, lojistik, pazarlama ve malzeme, hizmet sağlayıcıları gibi birbirine bağlı kuruluşlar ve iş birimleri arasındaki ilişkiler ağının yönetimine tedarik zinciri yönetimi denir. Aynı zamanda finans ve bilginin ileri ve geri akışını kolaylaştıran ilgili sistemlerden oluşur. Bununla birlikte değer katma, verimlilik yoluyla kar oranını maksimize etme ve müşteri memnuniyetini sağlama faydalarıyla orijinal üreticiden nihai müşteriye kadar geniş bir süreci kapsar. Bu nedenle tedarik zinciri yönetimi amaçları ve avantajları da oldukça kapsamlıdır. Kısaca tedarik zinciri yönetimi, bir ürünün tasarımı, üretimi, depolanması, satışı ve teslimatı ile ilgili mal ve hizmet akışlarının kontrolüdür. Tedarik zinciri aslında bir ürünün konseptten tüketime kadar olan yaşam döngüsüdür.
Günümüzde, bir şirket ile müşterileri arasında birden fazla satış kanalını içeren çok kanallı strateji, tedarik zinciri yönetimini daha karmaşık hale getirmiştir. Bu nedenle bilgi akışları artık tek yönde değil, çok yönlü hale gelmiştir. Bu ek zorluk nedeniyle yazılım, tedarik zinciri yönetimi için önemli bir araç haline geldi. Buna iyi bir örnek, Depo Yönetim Sistemleri (WMS) veya Kurumsal Kaynak Planlama Sistemleridir (ERP). Ürünle ilgili bilgilere ve finansal akışlara dayalı olarak tedarikçi ve alıcı arasındaki ilişkiyi koordine eden uygulamalardır.
Lojistikte Tedarik Zinciri Yönetiminin Tüm Aşamaları
Tedarik zinciri yönetimi, bir organizasyonun etrafındaki çeşitli bağlantılar arasındaki entegre akışları yönetmek ve mümkün olduğunda iyileştirmek için kullanılır. Tedarik zinciri yönetimi, tedarik zincirlerini stratejik olarak koordine etmekle ilgilidir, bu nedenle zincirin içindeki ve dışındaki ortaklarla iyi bir iş birliği yapmak gerekir.
Uluslararası lojistik küresel tedarik zinciri yönetimi de olsa belli başlı aşamalar vardır ve bu yönetim tüm aşamaların doğru şekilde ilerlemesini sağlamak amacıyla ortaya çıkmıştır. Tedarik zinciri yönetimi aşamaları ise şöyledir:
• Planlamak
• Kaynak belirleme(satın alma)
• Yapmak ya da tedarik etmek (üretim)
• Teslim etmek (dağıtım)
• Dönüş
Tedarik Zinciri Yönetiminin Amaçları Nelerdir?
Tedarik zinciri yönetimi veya SCM içinde, iç tedarik zinciri ve dış tedarik zinciri arasında da bir ayrım yapılabilir. Esas olarak, malların satışı ve satın alınması, üretimi ve depolanması gibi bir şirketin iç işlerine yöneliktir. Tedarik zinciri yönetimi bu nedenle bir şirketin her iki ortamına da uygulanabilir. Ancak iç ve dış fark etmeksizin tedarik zinciri yönetimi amaçları ortaktır ve şirketin gelişimi için gereklidir. Tedarik zinciri yönetiminin amaçları ve bu yönetim sayesinde elde edilebilecekler şöyle sıralanabilir:
• Artan üretkenlik: Yönetim, makineleri ve sistemleri daha verimli hale getirir. Bu şekilde, iş akışları iyileştirilir ve üretkenlik artırılır. Aynı zamanda daha kısa nakliye ve teslimat süreleri anlamına gelir.
• Daha düşük tedarik zinciri maliyetleri: Tahmine dayalı analitik kullanmak, maliyetli "tahminlerden" kaçınmaya yardımcı olarak her durum için en verimli tedariği belirler. Bu ayrıca yarı boş kamyonları, koordine olmayan teslimat rotalarını ve verimsiz teslimat filosu yönetimini azaltmaya yardımcı olan daha doğru tahminler sağlar.
• Daha fazla tedarik zinciri esnekliği: Ani talep ve pazar değişikliklerine uyum sağlamak için esneklik gerekir. Gerçek zamanlı veriler ve akıllı tahminler, tedarik zinciri yöneticilerinin makineleri ve personeli daha iyi iş akışlarına yeniden tahsis etmesine yardımcı olur. Sanal stoklar ve akıllı depo süreçleri, arz ve talebi uyumlu tutar.
• İyileştirilmiş ürün kalitesi: Tedarik zinciri yönetimi süreçleri üretim bandını da kapsar. Müşteri geri bildirimlerini doğrudan Ar-Ge ekiplerine bağlayarak, ürün tasarımı ve geliştirmesi, müşteri ihtiyaçları ile tamamen uyumlu hale getirilir.
• Daha iyi müşteri hizmeti: SCM'nin en iyi uygulamaları müşteri odaklıdır; duyarlı ve uyarlanabilir olacak şekilde tasarlanmıştır. Tedarik zinciri yönetimi, şirketlere tasarım ve üretim aşamasından hassas dağıtım, teslimat ve iadelere kadar müşteri geri bildirimlerini ve trendleri tam olarak uygulama olanağı tanır.
Siz de şirketinizin işleyişini takip etmek, daha düzenli veriler oluşturmak ve büyüme hedeflerinize ulaşmak için tedarik zinciri yönetimi yapabilir, Sertrans Logistics'in deneyimli ekibi ve kapsamlı hizmetlerinden yararlanarak profesyonel destek alabilirsiniz.