Yılbaşı, black friday gibi özel indirim dönemleri veya sezon sonu dönemlerinin yarattığı büyük hacimleri ile iştah kabartan bu günler perakendeciler tarafından dört gözle beklense de, doğru yönetilmez ise beraberinde çok büyük problemleri de getirebilir. Bu nedenle peak management belki de lojistiğin en önemli unsurlarından biri haline gelmiş durumdadır. Özellikle artan e-ticaret hacmi ile bu süreçlerin yönetimi çok daha kritik hale geldi.
Yoğun günleri en doğru yönetmenin birinci kuralı; ekibin yoğun dönemi yönetme tecrübesine sahip olmasıdır. Bu unsur belki de peak yönetmenin en önemli gereksinimidir. Sertrans’ın, yaklaşık 10 yıldır ulusal ve uluslararası birçok firmaya e-lojistik alanında hizmet vererek bu anlamda ciddi bir tecrübe biriktirdiğini söyleyebiliriz.
Yoğun dönemi başarılı şekilde yönetmenin en önemli kurallarından bir diğeri de esneklik. Çok kısa sürelerde kapasiteyi bir anda dört beş katı artırabilmek, sonra yeniden normal seviyelere inip tekrar yükselişe geçmek için ciddi bir esnekliğe sahip olmanız, bu esnekliği de doğru yönetebilmeniz ile mümkün olabilir. Tabi bu sadece ürün kapasitesine dair bir unsur değil aynı zamanda insan kaynaklarınızı da buna uygun şekilde yönetmeniz şart. Bu durumu bir örnekle açıklayacak olursak; ortalama 600 kişilik bir ekip ile çalışan bir e-lojistik deposunu bir hafta içerisinde önce 1500 kişiye çıkartıp sonra 800 kişiye düşürmek sonra 2000’li sayıların üzerine çıkartmak çok kolay bir operasyon olmasa gerek. Bunu yapabilmek için hem ciddi bir tecrübeye hem de ciddi bir esnekliğe sahip olmanız gerekiyor.
Hız. E-ticaret yapıyorsanız aklınızın bir köşesinde sürekli durması gereken bir kavram. Her ortamda ve her şartta hızlı olmak durumundasınız. E-lojistikte de bu kavramdan kaçmak elbette mümkün değil. Zira müşteri ihtiyacını “hemen, şimdi” istiyor. Özellikle tüketicinin uzun süre indirime girmesini beklediği bir ürünü beklemeye hiç ama hiç tahammülü yok. Bu nedenle peak dönemlerde e-lojistik çözümlerinin hızlı işlemesi son derece kritik.
Stok Doğruluğu: Sertrans için gurur kaynağı olan bir veri ile konuya başlayalım. E-lojistikte binde bir stok doğruluğu oranı ile çalışıyor durumdayız. Özellikle markaların müşterilerine verdikleri sözü tutabilmeleri için stok doğruluğu yoğun dönemlerde çok daha kritik hale geliyor. Zira bu dönemlerde stoğu tükenen bir ürünün hatalı stok nedeniyle yarattığı mağduriyet size müşteri şikâyeti ve dolaysıyla da mutsuz müşteri olarak geri dönecektir. Bu nedenle doğru stok yönetimi peak dönemlerde hiç olmadığı kadar önemli hale geliyor.
Tecrübe, hız, esneklik ve stok doğruluğu e-lojistiğin özellikle yoğun dönemlerde daha da ön plana çıkan en önemli kavramlardan sadece birkaçı. Konu sadece bunlarla mı sınırlı elbette hayır. Biz sadece en önemli başlıklar hakkında bilgi vermeye çalıştık. Oldukça karmaşık olan bu süreci doğru yönetebilmek için de doğru iş ortağı ile çalışmak işin olmazsa olmazı.