Ro-Ro, bir tür deniz taşımacılığıdır. Ro-Ro taşımacılık ile aracınız, özellikle araç sevkiyatına yönelik bir gemi ile taşınır. Bu nakliye yöntemi genellikle üreticiler ve ithalatçılar tarafından büyük miktarlarda yeni arabalar için kullanılır, ancak hem özel şahıslar hem de şirketler için tek araçlar için de kullanılabilir.
Ro-Ro sevkiyatları dünya çapında çeşitli rotalar için mümkündür, ancak ne yazık ki tüm limanlar bunun için uygun değildir. Bu nedenle Ro-Ro taşımacılığı Türkiye'de de gelişmekte olan bir lojistik yöntemidir. Bununla birlikte birçok ilde bulunan limanlar bu taşımacılık modeli için uygundur ve çeşitli ülkelere ihracat amacıyla kullanılmaktadır.
İşte Ro-Ro ne demek? Nasıl yapılır ve avantajları nedir? gibi soruların yanıtını bulabileceğiniz Ro-Ro taşımacılık rehberi!
Ro-Ro Taşımacılığı Nedir? Nasıl Yapılır?
Ro-Ro veya Roll-on-Roll-off taşımacılığı, bir yükün (yani bir aracın), özel gemi aracılığıyla deniz yolu kullanarak nakledilmesidir. Bir roll-on-roll-off gemisi, arkadan yükleme asansörü veya rampası olan bir gemi türüdür. Bu sistem, araba ve kamyonetler, kamyonlar gibi haddeleme yüklerinin yanı sıra her türlü yükü yüklemeyi ve indirmeyi mümkün kılar. Ro-Ro taşıma yöntemi genellikle üreticiler ve ithalatçılar tarafından kullanılmaktadır.
Çoğu tedarikçi, büyük boyutlara ve ağırlığa sahip araçlar için Ro-Ro taşımacılığı kullanır. Buradaki avantaj, geminin özel sistemi sayesinde yüklerin daha hızlı yüklenip boşaltılabilmesi ve hasar riskinin de daha az olmasıdır. Ro-ro taşımacılığının fiyatları normalden farklı ölçülmektedir. Ro-Ro taşımacılığında yükün metre cinsinden uzunluğunun güverte sayısı ve genişliği ile çarpılmasıyla hesaplanır. Ro-Ro taşımacılıkta sadece araç değil insanların yolculuk yapması da mümkündür. Ancak her gemi buna uygun değildir.
Ro-Ro gemileri ve işlevleri şöyledir:
• Yük araçlarını taşıyan Ro-Ro gemileri (PCTC)
• Sadece araba taşıyan Ro-Ro gemileri (PCC)
• Araba ve yolcu taşıyan Ro-Ro gemileri (ROPAX)
• Araba ve konteyner taşıyan Ro-Ro gemileri (CONRO)
Roll-on/roll-off gemileri, kendi tekerlekleri veya kendinden tahrikli modüler taşıyıcı gibi bir platform aracı kullanarak araba , kamyon, yarı treyler, treyler ve vagon gibi tekerlekli yükleri taşımak üzere tasarlanmış, yük gemileridir. Ro-Ro taşımacılık nedir? Diye merak ediyorsanız "Lo-Lo gemilerinin aksine araçları ya da konteynerları yüklemek ve boşaltmak için bir vinç kullanmayı gerektirmeyen zahmetsiz deniz taşımacılığıdır". Bu durumda yüklenecek araçlar tekerlekli ve çalışır durumda olmalıdır. Gerekli tüm belgeler alındıktan sonra araçların “Roll on Roll off” taşımacılığı ile ithalat veya ihracatı başlayabilir. Gemideki araçlar yerleşik rampalar sayesinde yüklenebilir. Varışta gemi boşaltılır ve araçlar gümrükten geçtikten sonra antrepoya taşınır. Aracı kendiniz teslim alma veya teslim ettirme seçeneğine sahipsiniz.
Ro Ro Taşımacılığının Avantajları
“Roll on Roll off” taşımacılığı ile araç, tekne ile güvertede veya altında taşınır. Özellikle özel ölçü ve ağırlıkta araçların olduğu durumlarda Ro-Ro taşımacılığı tercih edilmektedir. En büyük avantajı taşıma hızıdır. Diğer Ro-Ro taşımacılık avantajları ise şöyle sıralanabilir:
• Genellikle 4.000 ila 5.000 araç kapasiteleri mevcuttur, ancak 8.000 araç taşıyabilen gemiler de üretilir.
• “Roll on Roll off” taşıyıcıları, motosikletler, arabalar, 4×4'ler, karavanlar ve keşif kamyonları gibi neredeyse her tür aracı taşıyabilir.
• Yükleme kolaylığı sayesinde zaman tasarrufu sağlar.
• Ro-Ro, konteyner taşımacılığı, normal liman ve gümrük prosedürlerinin daha az karmaşık olması gibi nakliye ve bağlama ihtiyacını ortadan kaldırarak göndericiye daha basit bir süreç sunar. Böylece lojistik, sadece daha verimli değil aynı zamanda daha ekonomik hale gelir.
Türkiye'de Ro-Ro Taşımacılığı
Türkiye pek çok liman kentine ev sahipliği yapan bir ülke olduğu için Ro-Ro taşımacılığa uygundur. İlk kez 1977 yılında başlanan bu deniz taşımacılığı modeli teknolojiler ve üretim süreçleri sayesinde gelişmeye devam eder. Yakınyol deniz taşımacılığının yanı sıra ülkeler arası uzak yol taşımacılığı da yapılır. Mersin, İzmir ve Trieste hattıyla birlikte toplamda 28 hat bulunur ve her biri oldukça faaldir. Çeşme-Trieste, Taşucu-Girne, İskenderun-Duba, Haydarpaşa-Chornomorsk, Mersin-Famagusta, Zonguldak-Chornomorsk, Yalova-Sete ve daha pek çok güzergah mevcuttur.
Hem yerli hem de yabancı araçların Ro-Ro taşımacılığı yaptığı belli başlı limanlar ise Çeşme Samsun, Ambarlı, Haydarpaşa, Trabzon, Pendik, Rize ve Mersin Limanı'dır. Dış hatlarda en yoğun kullanım İstanbul- Ege- Adriyatik ve Karadeniz bölgesidir.
Araç nakli ya da araç ihracatı için zaman ve bütçe tasarrufu sağlayan Ro Ro deniz taşımacılığını tercih edebilir. Tüm avantajlarından yararlanmak için Sertrans Logistics'in profesyonel kadrosu, güvenli taşıma hizmetleri ve geniş araç filosunu tercih edebilirsiniz.