İnsanlık bir taraftan Corona salgınıyla mücadele ederken bir taraftan da salgın sonrası nasıl bir dünyanın ortaya çıkacağı ve şirketlerin yeni oluşacak ticaret hayatına ayak uydurmak için ne tür tedbirleri alacağı sıklıkla tartışılmaya başlandı. Mevcut sürecin ardından en yoğun değişimin yaşanacağı alanlardan biri de e-ticaret sektörü olacağı belki de bugünlerde herkesin üzerinde hemfikir olduğu en önemli konulardan biri. Her krizin ardından bazı sektörler krizden güçlenerek çıkarlar. İçinden geçtiğimiz bu zorlu sürecin de galibi e-ticaret sektörü olacak gibi. Zira bu süreçte tüketici şimdiye keşfetmediği birçok alanı keşfettiği gibi bugüne kadar e-ticarete mesafeli bakan kitle dahi e-ticaretin daimi müşterisi haline geldi.
Peki önümüzdeki dönemde e-ticaret sektörünü neler bekliyor?
Görünen o ki salgın sonrası alışveriş alışkanlıklarımızda ciddi değişiklikler olacağı gibi bu alışkanlıklara yenileri de eklenecek. Bu noktada salgın sürecinde edindiğimiz bazı alışkanlıkların salgın sonrasına taşınacağını işaret eden birçok araştırma bugünlerde sıklıkla yayınlanmakta. Tabi bu alışkanlıkların üzerine bir de normalde ihtiyacımız olan fakat salgın sürecinde ertelediğimiz ihtiyaçlar eklenecek. Bu da e-ticaret hacminde ciddi artış olacağına işaret eden önemli bir kanıt olarak gösterilebilir.
E-ticarette yaşanacak büyümenin bir diğer önemli kanıtı da giderek sanallaşan paradır. Mevcut süreçte insanların en çok uzak durduğu durumlardan biri de para ile mümkün olduğu kadar az temas etmek oldu. Önümüzdeki dönemde de insanların para ile temas etmeme isteğinin bir süre daha devam edeceğine şaşırmamak gerekir. Bu da son yıllarda hacmi giderek artış gösterse de henüz istenen seviyede olmayan sanal paranın hayatımızdaki yerini sağlamlaştıracağına işaret ediyor. Para sanallaştıkça e-ticaretin de bu durumdan pozitif yönde etkilenmesi kuvvetle muhtemeldir.
Tüketicilerin genel davranışlarını inceleyen birçok araştırmada; anlık ihtiyaçlar, günden güne farklılık gösteren ihtiyaçlar ve yeni durumlardan kaynaklı ihtiyaçların en temel üç kriter olduğu işaret ediliyor. Salgın döneminin başlarında tüketici davranışlarında bazı farklılıklar ortaya çıksa da çok kısa süre içinde normalleşmenin ortaya çıktığını takip ettik.
Google’ın yayınladığı trend raporları incelendiğinde Nisan ayında Google’da en çok evde nasıl vakit geçilir, yemek pişirme, kişisel bakım, evcil hayvan edinme gibi konuların araştırıldığı görülüyor. Ayrıca sevindirici olan insanların yaz için planlama yapmaya başladığına işaret eden birçok arama sonucu net bir şekilde görülmekte. Bu da yeni ihtiyaçların kapıda olduğuna işaret etmekte.
Sonuç olarak e-ticaret hacminin salgın sonrasında ciddi oranda artacağı net. Peki, e-ticaret firmaları bu sürece ne kadar hazır? Sürecin en önemli aşamalarından biri olan lojistik yönetimine dair ne tür hazırlıklar yapılmalı?
Yapılan birçok değerlendirmede salgın sonrasında dünya genelinde tüketici talebinde ciddi değişikler olacağına dikkat çekilmektedir. Salgın sürecinde ortaya çıkan birçok yeni taleplerin üzerine eklenecek ertelenen taleplerin ardından e-ticaretçiler bu artan talebe karşılık vermek için yeni ve esnek çözümler ortaya koymak durumunda kalacak. Ortaya çıkacak bu yeni hacme karşı şirketlerin özelikle lojistik süreçlerini doğru yönetmesi belki de en kritik konuların başında geliyor. Bu anlamda şirketlerin sürece hazırlıklı olmaları adına kendilerine doğru iş ortağını seçmeleri bu süreçte çok daha kritik hale geldi. Hacmin yükseleceğini göz önüne alacak olursak gerek operasyon ve bilişim teknolojileri, insan kaynakları, gerekse de tecrübesiyle bu önemli yükün altından kalkacak iş ortağı ile yola davam etmek olmazsa olmazdır.
E-ticarette yaşanacak olan yeni gelişmelere Sertrans’ın e-ticaret lojistiği alanında hizmet verdiği global markalar özelinde baktığımızda net kanıtlarını görmemiz çok daha mümkün. Mevcutta Sertrans’ın e-ticaret lojistiği alanında hizmet verdiği markaların salgın döneminde kapasitelerinin ciddi oranda arttığı, bu artışın salgın sorasında da katlanarak süreceği öngörülüyor. Mevcut sürecin de etkisiyle yeni normalimizin önemli parçası da e-ticarette daha hızlı büyümenin olacağı açık.